Over de helft alweer - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Manon Terpstra - WaarBenJij.nu Over de helft alweer - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Manon Terpstra - WaarBenJij.nu

Over de helft alweer

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

29 December 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hoi hoi,

Sorry dat het even duurde maar ik heb tussendoor nog geprobeerd een blog te plaatsen maar door de slechte wifi lukte dit helaas niet. Als je niet veel tijd of zin hebt kan je beter nu stoppen met lezen want ik heb heel veel te vertellen weer.

Zo'n 4 weken geleden waren Claudia en Redmar hier. Dit was erg gezellig, zij hebben goed kunnen zien dat ik het hier erg naar mijn zin heb. Zo hebben ze ook even het verjaardagsfeestje van onze lieve Romee mee kunnen maken. Van lekker braaien tot aan touwtje springen met een kerstverlichting draad. Verrassend genoeg was Redmar hier een ster in haha. Helaas gingen zij ook weer weg en was dit weer zo'n moeilijk afscheid als alle andere mensen die we hier gedag hebben moeten zeggen.

Holiday program
De maandag hierop begon het vakantieprogramma. 2 weken lang een programma van 9 tot 1 voor de kinderen in de township omdat zij vakantie hadden en dan niks te doen hebben. Er waren gemiddeld 120 kinderen per dag. De ene dag wat meer en de andere dag wat minder. Dit programma had ik een beetje op mij genomen qua voorbereidingen betreft en ik vond dit erg leuk om te doen. Alles liep zoals ik graag wilde. Natuurlijk blijft het lastig om met de mensen hier samen te werken. Als je afspreekt om 9 uur komen ze alsnog om half 10. Het maakt niet uit hoe vaak je er op hamert. Het was deze weken erg warm dus we waren blij als we 's middags lekker in het zwembad konden springen. De laatste dag van dit programma hebben we heel wat cadeautjes uitgedeeld die we gedoneerd hadden gekregen. De kinderen waren hier erg blij mee. En na deze dag kon ik dan zeggen dat ik vakantie had.

Vakantie
's middags hebben we nog even lekker gechilld en niks gedaan. Einde van de middag gingen we onze auto ophalen. Een Renault Sandero met airco. Wat heerlijk was dit om te zien. Beter dan de rode Volkswagen city uit het jaar 0. 's avonds bedacht ik mij dat het toch wel even slim was om mijn tas in te pakken. Natuurlijk moest ik weer heel erg haasten omdat ik alles op het laatste deed. Zaterdagochtend zou onze reis dan beginnen. De auto inpakken en afscheid nemen van een aantal mensen die we niet meer zouden gaan zien helaas.

Mosselbay dag 1-2-3
Nou hop hop die auto in naar Mosselbay. Dit was ongeveer 4 uurtjes rijden. Het belangrijkste wat ik daar wou doen was in een kooi met daar om heen witte haaien. Eenmaal aangekomen in Mosselbay was het weer niet super maar we hadden wel een mooi b&b. Er werd direct Afrikaans tegen ons gesproken omdat ze wisten dat wij uit Nederland kwamen. Als ze langzaam praten kan ik het wel verstaan. We hadden een kamer met uitzicht op zee en eigen balkon. We hadden een beetje gekeken wat we daar konden doen. Om te beginnen het duiken met haaien op bellen. Helaas was er geen plek meer, maar wees niet bang ik ga hier nog een keer terug naar toe om het te doen. We besloten om maar even de auto te pakken en naar het strand te rijden. Hier hebben we lekker wat gedronken en we zijn daarna uit eten geweest.

Dag 2 van onze reis hadden voor 's ochtends een wandeling met olifanten geboekt. Wauw een uur lang naast zo'n groot beest lopen is echt vet. Mijn olifant keek mij zo schattig aan, ik wou hem eigenlijk mee nemen maar hij is te zwaar voor het vliegtuig. We mochten ze ook voeren. De vrouw uit ons B&B had gezegd dat je z'n tong moest voelen omdat die bizar zacht is en ja hoor ze had gelijk! Na deze mooie ervaring was het weer niet echt super dus hebben we weer een beetje in Mosselbay rond gereden maar eigenlijk niet heel veel gedaan. Natuurlijk gingen we ook deze dag weer uit eten.

Dag 3 hadden wij voor 's ochtends een wandeling met leeuwen geboekt. Jaja ik heb aardig wat wandelingen gemaakt. Deze leeuwen waren niet echt tam dus we moesten wel oppassen. Ook deze middag was het weer niet super dus wisten we weer niet zo goed moesten doen. Gelukkig was dit de laatste dag hier en gingen we de volgende dag weer de auto in naar Kaapstad.

Dag 4
's ochtends om 9 uur stapte we weer de auto in naar Kaapstad. Zo'n 4,5 uurtjes rijden. Wauw wat een leuke stad is dat zeg. We zaten met ons hotel midden in het centrum, een zijstraat van Longstreet. Tegenover ons hotel was een plein met een marktje. Hier kon je allemaal Afrikaanse spulletjes kopen, kettingen, jurkjes, canvasdoeken en ga nog maar even door. Hier hebben we even rondgekeken en hebben toen even een drankje gedaan met Mirte en Anouk, zij zaten bij ons in huis maar gingen nog 2 weken naar Kaapstad en dan naar Nederland. 's avonds hebben we met hun en Anneloes bij Mama Africa gegeten. Hier heb ik springbok, krokodil, wrattenzwijn en nog 2 dingen gegeten maar die weet ik niet meer.

Dag 5
Na onze eerste nachtje in ons hotel te hebben geslapen gingen we naar Robbeneiland. Om heel eerlijk te zijn vond ik dit een beetje tegenvallen. De rondleiding werd niet echt met gevoel verteld. Het scheelde dat ik de film over Nelson Mandela al een keer had gezien anders had ik niet echt geweten wat er nou precies was gebeurd op dat eiland. 's middags zijn we naar Victoria en Alfred Waterfrond geweest. Dit is eigenlijk gewoon de haven waar de boot naar Robbeneiland vertrekt. Je hebt dat super veel winkels en restaurantjes dus daar heb ik mijzelf natuurlijk wel bezig kunnen houden. 's avonds zijn we bij Café Africa wezen eten. Hier heb je niet iets wat je kan kiezen. Je krijgt hier 14 verschillende gerechtjes uit heel Afrika, van Marokko tot Zuid-Afrika. Het was erg leuk om dit te doen, echt super lekker vond ik het allemaal niet maar voor een keer was het wel grappig.

Dag 6
Op dag 6 was het dan eindelijk tijd voor de beruchte Tafelberg. Vol goede moed wij de gondel in naar boven. Wel gek om een gondel in te stappen in een korte broek zonder skie's. Eenmaal boven gekomen was het echt stervens koud, 15 graden om precies te zijn. Na ongeveer een kwartiertje daar rond te hebben gelopen en natuurlijk foto's te hebben gemaakt besloten we toch om wat te gaan drinken en vervolgens weer naar beneden te gaan. Hierna zijn we naar Castle of Good Hope gereden. Om 12 uur doen ze hier wisseling van de wacht. Dit was erg leuk om te zien en uiteindelijk werd er nog geschoten met een klein kanon. Na even snel geluncht te hebben zijn we naar Muizenberg gereden. Hier heb je op het strand die gekleurde huisjes. Deze foto zal je wel zien op Facebook.

Dag 7
De volgende dag zijn we samen met Mirte en Anouk naar Cape point, Kaap de Goede Hoop en boulders beach geweeest. Even de toerist uithangen natuurlijk. Ook dachten we nog olifanten te kunnen spotten in het olifantenbos. Het enige wat we zagen was een boompje die wel enigszins op een olifant leek. Op de weg terug kwamen we nog wat bavianen tegen. Blijft toch leuk om die in het wild tegen te komen.

Dag 8
Dit was onze laatste in Kaapstad alweer. 's ochtends zijn we nog naar het marktje gegaan waar ik al eerder over heb verteld. Hier heb ik nog wat sieraden gekocht. 's middags hadden we een wijn tour geboekt. Dit zou een tour zijn van 4 wijntuinen inclusief wijnproeverijen, een tour en een taxi. Eenmaal aangekomen bij een wijngaard bleek hier niks van te kloppen. Na een hoop telefoontjes en irritaties zijn we uiteindelijk naar 1 wijngaard gegaan en hebben hier aan een bar een wijnproeverij gedaan. Erg zonde omdat ik mij er op had verheugd om een tour te krijgen door zo'n wijngaard. Wie weet kan ik nog een keer terug. 's avonds hebben we onze spullen weer ingepakt voor onze laatste stop.

Dag 9
Ook deze ochtend gingen we er weer op tijd uit om met de auto naar Oudtshoorn te gaan. Hier aangekomen was het erg warm, 35 graden ongeveer. Ik had snel mijn spullen neergezet en m'n bikini te voorschijn getoverd om lekker een duik in het zwembad te nemen. 's avonds waren we naar een restaurantje in Oudtshoorn gegaan.

Dag 10
Dit was dan ons laatste dagje van de vakantie alweer. Eerst hadden we lekker ontbeten en zijn toen naar een struisvogelboerderij gegaan. Oudtshoorn staat namelijk bekend om de vele struisvogelboerderijen. Ik ben een stuk wijzer geworden over de struisvogel. Conclusie, het zijn gewoon domme beesten. Hun hersens zijn zo groot als een theelepel. Hierna zijn we naar Cango Wildlife Ranch gegaan. Leek een beetje op een dierentuin. Hier kregen we eerst een tour door het park en vervolgens mochten we met ringstaartmaki's op de foto. Wat een lieve beestjes zijn dat zeg. Ik zou er graag eentje mee nemen naar huis. Hierna zijn we naar de Cango Caves gegaan. Dit zijn de bekende grotten van Oudtshoorn. Dit was ontzettend toeristisch maar wel erg mooi om te zien.

Vandaag
Helaas zat de vakantie erop en zijn we vanochtend de auto weer ingestapt naar het mooie PE. Na een autorit van 4 uur waren we er weer. Eindelijk m'n lieve vriendinnetjes en Erik weer gezien.

Zoals je ziet heb ik een erg drukke maar ontzettend leuke vakantie gehad. De foto's ga ik straks ook gelijk op Facebook zetten.

Nu nog 2 weekjes vakantie en dan beginnen we weer. Helaas heb ik niet meer echt geld om iets te gaan doen dus het zal veel aan het zwembad liggen en bij kleuren worden, haha sorry mensen in het koude Nederland.

Volgens mij heb ik nu alles wel weer verteld. Dus tot de volgende keer weer!

Groetjes en een dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Actief sinds 11 Aug. 2015
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 3637

Voorgaande reizen:

03 September 2015 - 29 Maart 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: