De stage is begonnen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Manon Terpstra - WaarBenJij.nu De stage is begonnen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Manon Terpstra - WaarBenJij.nu

De stage is begonnen

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

10 September 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Molo, betekent hallo in het Xhosa, de taal die veel mensen hier spreken. Hierbij gebruiken ze ook een klik met hun tong, ik heb het zelf ook geprobeerd maar ik bakte er niks van. Goed verhaal, nu over wat ik deze week allemaal heb gedaan. We waren afgelopen maandag dan dus echt een soort van begonnen met stage. We dachten eigenlijk dat we naar kantoor moesten maar dat bleek pas dinsdag te zijn dus werden we meegenomen naar de township waar we onze projecten zullen gaan uitvoeren. Hier kregen we een rondleiding van een vrijwilliger uit de organisatie die zelf in die township woont. Om heel eerlijk te zijn had ik het anders verwacht, misschien erger ofzo. De mensen zagen er namelijk gewoon goed uit en droegen normale kleren. De huisjes zijn wel klein en de meeste zijn gebouwd van golfplaten. Ook hebben de meeste huisjes elektriciteit, water en een normale wc. Het probleem is alleen meer dat in die kleine huisjes gezinnen met 10 kinderen wonen en waarvan zij met dat hele gezin rond moeten komen van 100 euro per maand. Het is dus meer dat ze slecht eten, het wordt vaak niet altijd op de goede manier klaar gemaakt. Maar als ik dan weer ergens anders kijk zie ik weer een grote tv of een playstation. Ik weet dus nog niet zo goed wat ik er nou precies van moet vinden. Dinsdag zijn we dus wel naar kantoor geweest en hebben we onze begeleider ontmoet. We kregen ontzettend veel informatie over de organisatie en wat we precies moeten gaan doen. Vervolgens zijn we weer naar de township gegaan en hebben daar nog iemand van de organisatie ontmoet. Hij heeft ons mee genomen naar de 2 basisscholen en highschool in de township, hij houdt zich vooral bezig met sportprogramma's op deze scholen. Dat wordt namelijk niet door de school zelf aangeboden. Na dit bezoekje zijn we naar een vrouwtje geweest die auto's verhuurd. Hier hebben wij een mooie rode volkswagen gti uit het jaar 0 gekregen. Dit wordt dus waarschijnlijk ons scheurmonster voor de komende maanden, als ik er tenminste niet in rijd, want dan ligt ie binnen de kortste keren bij de sloop. Dat aan de linkerkant rijden is nog niet echt mijn ding. Daarom stel ik het nog even uit om hier voor het eerst te rijden. Woensdagochtend gingen we weer naar de township voor een sportprogramma. Eenmaal aangekomen op die school bleek dit toch niet door te gaan. Typisch Zuid-Afrikaans, iets waar ik dus nog een klein beetje aan moet wennen, klein beetje maar hoor. Ik houd er natuurlijk zelf ook helemaal niet van als alles volgens planning gaat ;). Hierna zijn we eigenlijk een beetje meegesleept naar van alles en nog wat. Uiteindelijk hebben we iemand ontmoet die het holiday programme organiseert. Dit is een programma tijdens de schoolvakanties van de basisschool kinderen om deze kinderen bezig te houden terwijl hun ouders aan het werk zijn. Het eerste programma is de eerste week van oktober al, dus dat is al erg snel maar wel leuk dat wij dit gelijk mee kunnen maken. Vandaag was onze eerste echte dag op kantoor. Dat is toch wel weer even wennen om zoveel achter je computer te zitten en ook echt nog iets nuttigs doen. Dit weekend gaan we naar Kragga Kamma park. Dit is een safaripark in de buurt van Port Elizabeth, het schijnt leuk te zijn om mee te beginnen dus ik ben benieuwd. Ik neem in ieder geval mijn camera mee. De groeten weer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Actief sinds 11 Aug. 2015
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 3625

Voorgaande reizen:

03 September 2015 - 29 Maart 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: